fredag 14 december 2012

Mobiltelefonens vara eller inte vara i klassrummet

Josefin, mobiltelefonen är 2000-talets keps. Diskussionerna är oändliga, ska eleverna få ha mobiltelefon i klassrummet eller ej? Jag hittade ett fint blogginlägg i bloggen IT& Etik där man på ett nyanserat sätt diskuterade fördelar och nackdelar med mobiltelefonen i klassrummet. Här är en lista Jan Svärdhagen sammanställt.
"Orsaker till varför man inte ska ha mobilen i skolan:
  • Mobilen stör
  • Mobilen gör att barnen blir mer okoncentrerade
  • Med mobilen kan man ta kort eller filma i smyg
  • Med mobilen kan man mobba andra elever
  • Utifrån en tanke om en likvärdig skola skall inte en del elever ha möjlighet till att nyttja en smartphone medan andra kanske inte har den möjligheten (rättviseaspekten)
  • Skolan skall fungera som en frizon från de digitala artefakterna
Orsaker till varför man får ha mobilen i skolan:
  • Mobilen kan fungera som ett pedagogiskt stöd under lektionen.
  • Det är lätt att nå eleverna snabbt och effektivt.
  • Mobilerna är en del av samhället och kulturen.
  • Vi kan med mobilen hjälp göra nya saker som innan inte var möjliga, eller kan vi det?
  • Mobilen kan nyttjas till stöd i elevernas dokumentation.
  • Med mobilen kan vi sprida kärlek (Gilla). I motsats till mobbning som alltid lyfts fram." http://etik.blogspot.se/2012/11/mobil.html
 Så här har jag kommenterat mobiltelefonen i ett tidigare inlägg som handlar om regler i skolan. 
För mig får eleverna ha musik i öronen då många kan koncentrera sig bättre, då använder de mobiltelefonerna. Ibland ber jag dem även söka på något begrepp eller ord med hjälp av telefonen. Jag tar ett snack med eleven om mobiltelefonen stör henom så mycket att henom inte får något gjort på lektionen.

Förbud är alltid svårt, med förbud kommer ofta straff. Den som ska hålla reda på mobiltelefonerna och straffen, samt ska se till att göra det rättvist är läraren. Jag tror inte att det finns någon "quick fix" med att förbjuda mobiltelefonen i klassrummet. Jag tror mer på att man har policys ett exempel kan vara att "det ska vara studiero och fokus på lärande i klassrummet". Om en elev och dess mobiltelefon stör andra eller sig själv, tar läraren en diskussion med eleven eller eleverna (om det är flera) om detta. I den diskussionen får eleven ta ansvar för sig själv och sitt eget lärande. Jag vill ha fokus på lärande och kunskap. (Kan tilläggas att detta gäller gymnasieelever, jag vet inte vad jag hade tyckt om jag jobbat mer yngre elever.)

1 kommentar:

  1. Något jag tänkt på är att i en klass där jag känner eleverna väl är mobiltelefonen aldrig ett problem. När vi gemensamt har pratat igenom hur jag och de vill ha det runt användningen av mobiltelefon, blir det inte märkligt att jag som lärare kommenterar OM eleven använder mobilen på ett sätt som inte fungerar i sammanhanget. Jag störs väldigt sällan av elevernas mobiltelefoner. Häromdagen hade jag en härlig lektion där eleverna hjälpte mig att googla fram detaljkunskaper om medeltiden för att komplettera den muntliga genomgång jag hade runt litteraturhistoria. Mobiltelefonen KAN vara ett utmärkt redskap i klassrummet, precis som Svärdhagen listat ovan och du tidigare nämnt här på bloggen.

    Jag vill också, likt dig, ha fokus på kunskap och lärande, inte på förbud och straff. Jag lägger hellre lite extra tid på att etablera en god relation till eleverna så att de (förhoppningsvis) ser mig som en auktoritet. Däremot tycker jag inte om diskussionen som ibland hörs om att "eleverna får skylla sig själva" om de leker med mobilen istället för att lyssna på en lärarledd genomgång. Ofta tror jag att den sortens resonemang bottnar i en konflikträdsla hos läraren. Vi måste hjälpa eleverna till lärande, ibland kanske det innebär att vi måste ta en diskussion om elevens mobilanvändning i klassrummet.

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...