måndag 15 oktober 2012

Fortbildning med John Steinberg

Den 9 oktober föreläste John Steinberg, doktor i pedagogik, om ledarskap och bemötande på skolan där jag arbetar. Föreläsningen var intressant i sig, inte minst tycker jag om studiedagar som ger mig utrymme att reflektera kring mitt eget ledarskap. Att få lyssna aktivt med penna i hand, fylla på kunskap och reflektera kring pedagogik är balsam för en hårt arbetande lärarsjäl. Jag sammanfattar här några huvudpunkter som jag tar med mig från föreläsningen:

  • "Det finns ingen perfekt metod", metodik är underställt bemötande och genomförande, menade Steinberg. Framförallt ville Steinberg trycka på vikten av att bedriva undervisning med kvalité. Han ville också uppmana mig att våga göra "min grej", att veta vad jag är bra på och göra det. Han poängterade emellertid att resan till kvalité är jobbig och kräver ett proaktivt ledarskap, att leda människor till platser de inte tänkt gå på egen hand. Exempelvis menade Steinberg att vi måste våga säga till eleverna att "jag tror att du kan göra det här bättre".
  •  Om vi vill förändra skolkulturen till en mer positiv sådan föreslog Steinberg att vi i programlaget kan berätta om det bästa man gjort senaste veckan. Genom stolthet, sårbarhet och generositet kan skolan växa och utvecklas.
  • Steinberg kallade läraryrket ett konstnärligt yrke och skiljde tydligt på artisteri (ledarskap, värdegrund, relationer, konflikthantering, undervisningsskicklighet) och infrastruktur (vikarierutiner, material och teknik, skolledarens närvaro, schema, informationsrutiner). För att en skola ska fungera optimalt måste både artisteri och infrastruktur vara välfungerande. Steinberg menade också att vi bör skilja på infrastruktursamtal och pedagogiska samtal och aldrig prata om elever som om de vore en del av infrastrukturen. I skiftet mellan två olika skolkulturer ser jag att den ena skolan ger gott utrymme för utveckling av artisteri och  den andra har en väloljad infrastruktur som underlättar vardagen mycket. Båda skolor skulle kunna lära av varandra.  
  • Som ledare i dagens skola måste vi etablera auktoritet, vi är inte automatiskt en auktoritet i klassrummet. Vi kan visa ledarskap genom inramning av lektionen, tydliga spelregler, kroppsspråk (uppåt - framåt) och symbolkommunikation. Vi måste också hitta balans mellan krav och struktur å ena sidan och empati och förståelse å andra sidan.
  • Lektionen ska vara helig! "Skolans syfte är inte att eleverna ska ha det mysigt", menade Steinberg. Vi måste våga ställa krav och inte ta lektionstid till enkäter, elevvård, fotografering, etc. Likaså måste vi våga göra det svårt för eleverna - vi tävlar på en global marknad.
  • Ibland kan det vara bra att fråga sig: Vad behöver mina elever allra, allra mest just nu?



1 kommentar:

  1. Jag är avundsjuk :) Vad härligt att få en inspirations- injektion av John. Dina punkter du tar upp här är så fingret på. Om du vill ha fler doser kan jag rekommendera Johns video-loggar om skolpolitik.

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=QLlcCC961c8

    SvaraRadera

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...