fredag 7 september 2012

En reflektion om regler i skolan

Det här med regler i skolan är svårt, tycker jag. Jag tycker att de är svåra att hålla (speciellt om de är detaljerade) och jag tycker att det hela tiden finns så mycket om och men, allt beror på, hela tiden. Det blir svårt som lärare att hålla efter dem och ibland även argumentera för dem och försvara dem. 

För några år sedan bestämde jag mig, jag bestämde mig för att om det är några saker jag har nolltolerans kring så är det kränkningar och förstörelse. Dessa saker har jag bra argument för och alla förstår dem. De är helt enkelt logiska, sunda och bra. 

Jag vill hålla fokus på innehållet, på kunskaperna. Jag har märkt att om jag gör just det så är det just det vi ägnar tiden åt. Det går knappt någon tid eller energi alls till ev. tillrättavisningar. Eleverna kan heller inte snurra bort mig i långa diskussioner om ev. regelbrott. Tiden används helt enkelt till det vi ska ägna den åt i skolan,  kunskap, innehåll och att lära sig saker. 

Här är vår skolas regler, jag har reflekterat kring dem under varje punkt.


TRIVSELREGLER


1. Ingen form av kränkande tilltal tillåts. (Är faktiskt otillåtet enligt lag - kallas då förolämpning - och kan ge böter. Se också skolans likabehandlingsplan på hemsidan.


Den här punkten är så klart inte förhandlingsbar. Om det bara är en regel man ska ha så är det den här.


2. Mobiltelefoner tillåts inte vara framme/påslagna/användas under lektionstid.


För mig får eleverna ha musik i öronen då många kan koncentrera sig bättre, då använder de mobiltelefonerna. Ibland ber jag dem även söka på något begrepp eller ord med hjälp av telefonen. Jag tar ett snack med eleven om mobiltelefonen stör henom så mycket att henom inte får något gjort på lektionen.

3. Lärarna stänger dörren när lektionen/genomgången börjar och släpper in sena elever när det passar.

Då de flesta av mina elever är studiesvaga, har svårt många gånger att få ihop sitt liv över huvud taget och att de har lång historik av skolk vill jag inte att de ska ha ett motstånd att komma på lektionerna. Jag vill att de ska känna att det är bättre att de kommer till lektionerna, även om det är försent. Jag försöker stävja sena ankomster med att ha intressanta och bra lektioner som de inte vill missa, samt att de när de kommer får be om ursäkt lite snyggt, smyga in utan att störa och ta ansvar själva för det de missat.

4. Läraren lånar inte ut material (papper, penna) till elever som inte har med sig detta till lektionen.

Då många av mina elever har svårt med att få med sig material, har jag alltid med material till lektionerna, jag har deras böcker och jag har en låda med lånepennor. Jag gör ingen stor grej av det här, de vet var sakerna finns och vi behöver inte ta någon tid till detta alls, utan materialet finns i klassrummet, så att vi kan börja jobba på en gång. Många av dessa elever har dessutom neuropsykiatriska funktionshinder och en av de svårigheter de har är just att komma ihåg vad de ska ha med sig.

5 Läraren inleder och avslutar lektionen med hela gruppen, för att bland annat ha möjlighet att se alla individer, visa på lektionen innehåll och struktur och se till att lektionssalen lämnas ren och prydlig.

Detta gör jag indirekt, många av dessa elever jobbar bäst på beting. De vet att om de arbetar snabbt, effektivt och noga får de gå när de är klara. Detta är en stor motivationshöjare för mina elever. Det handlar oftast inte om mer än 5-10 minuter, men ändå, det har effekt. Däremot får alla en individuell start och slut (om vi inte har gjort det i grupp) genom t.ex. att de ska skriva i sina reflektionsböcker eller att jag pratar med dem individuellt (säger hej då, frågar något etc.)


6. All rökning är strikt förbjuden på skolans område!


Den här punkten kan jag heller inte förhandla bort, så klart.

De regler Ann-Marie Körling tog upp och den poäng hon hade på den föreläsning vi hade med henne på förarbetsdagarna är verkligen på spiken. 
Ta hand om mig själv.Ta hand om dig.Ta hand om oss.Ta hand om denna plats. 

På John Steinbergs FB sida hittade jag den här länken: (Bloggaren Rebecca Alder har många tänkvärda tankar och funderingar kring regler i skolan.)
http://www.edutopia.org/blog/rules-routines-school-year-start-classroom-management

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vi har stängt för utomstående kommentarer här på bloggen, men vill gärna vara en del av de samtal och den process som gör svensk skola bättre. Om du har haft glädje av våra inlägg eller är fundersam över något vi skrivit, låt oss veta. Vi finns på twitter.

Vi hörs!

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...